En Yound Man i biblioteket
Guided Meditation
Yoga studio
Gammal dam

EXHALE©Yoga

Om din andning är försämrad är det svårt att sova gott, känna sig utvilad, vara koncentrerad eller bibehålla styrka och uthållighet. En undersökning från Medveten Andning bland 331 idrottare, från motionär till elit, visade att vid maxprestation var det hela 65% som angav att andningen var den begränsade faktorn. Med Exhale©Yoga tränar du aktivt på att förbättra din andning för en optimal syresättning så att du kan sova bättre, lyfta tyngre, springa längre, känna dig energifylld och skönare i kroppen. Exhale©Yoga består av 8 signatur program inom varje område nedan och erbjuder fysiska och mentala övningar följt av guidade djupmeditationer. Du finner öppna ExhaleYoga klasser på www.kontempel.se ute på Skeppsholmen, Stockholm.

 

Meditation

EXHALE RELAX
Fysiska övningar som skapar djupavspänning följt av återhämtning. Passar alla. 

Kundalini yogakurs

EXHALE POWER
Uthållighet, styrka, djupavspänning och återhämtning. Passar dig som vill skapa mycket energi snabbt. 

Kundalini Yoga andas

EXHALE SPRINT
Lägg in en femte växel, fysiskt och mentalt följt av djupavspänning och återhämtning. Passar dig som har ett mål i sikte (långdistans, behandling).

Ger andningsträning förbättrade tränings resultat?

I en studie utförd av Medveten Andning cyklade 10 deltagare
 allt vad de orkade vid två tillfällen, ena gången andades de genom munnen och andra gången genom näsan. En av deltagarna
var Clas Björling, tidigare svensk rekordhållare i triathlon Ironman (2005-2012). Han hade 10% lägre puls (vid 295 watts belastning), 139 i puls vid näsandning jämfört med 155 i puls vid munandning. Det är anmärkningsvärt mycket för att vara så vältränad person och tyder på att hjärtat behövde jobba mindre för att syresätta kroppen vid näsandning.